Sokszínűség az iskolában – ma a holnapért
Program: Erasmus+
Pályázat típusa: KA122-SCH – Köznevelésben tanulók és dolgozók rövid távú tanulási célú mobilitása
Szektor: Köznevelés
A projekt kezdete: 2023. október 01.
A projekt vége: 2025. március 31.
A projekt időtartama: 18 hónap
Szerződésszám: 2023-1-HU01-KA122-SCH-000148087
Összefoglaló
Intézményünk életében az utóbbi évek legnagyobb kihívása a tanulói sokszínűséghez való alkalmazkodás, a tanulói, tanulási teljesítmény biztosítása a megváltozott körülmények között is.
A Mozgásjavító EGYMI hagyományosan a mozgáskorlátozott tanulókat ellátó intézmény, több évtizedes tapasztalattal és felhalmozott tudással mind az edukáció, mind a rehabilitáció területén. A tanulói összetétel azonban jelentősen módosult:
- Az intézménybe járó tanulók mozgásállapota egyre súlyosabb, amely azt eredményezi, hogy a tanulók aktív részvételéhez egyéni megoldásokat szükséges alkalmazni.
- A tanulók között egyre nagyobb számban vannak jelen azok, akik – vagy a központi idegrendszer sérülése vagy más okok miatt – olyan komplex problémákkal rendelkeznek, amelyek súlyosan befolyásolják tanulási folyamataikat.
- Mára a tanulóink egy része halmozott fogyatékossággal rendelkezik, vagyis a mozgáskorlátozottság mellett egyéb fogyatékosságok is jelen vannak: autizmus spektrumzavar, tanulási zavarok, enyhe értelmi fogyatékosság is megjelenik az érzékszervi sérülések mellett.
A fentiek alapján tehát egyre nagyobb a magas támogatási szükségletű tanulók aránya, amely hatással van az intézmény szervezeti működése mellett (új igények a humánerőforrás irányába, az erőforrások hatékony felhasználása) a tanulási-tanítási folyamatokra is.
A legfontosabb kérdések, amelyek ebben az átalakulási folyamatban felmerülnek a szervezetünkben (vezetői és nevelőtestületi szinten egyaránt):
- Hogyan tudjuk biztosítani valamennyi tanuló tanuláshoz való jogát, illetve valamennyi tevékenység során az aktív részvételüket?
- Milyen módszereket kell alkalmaznunk annak érdekében, hogy valamennyi tanuló igényeire reagálni tudjunk? Hogyan tudjuk módszertani kultúránkat megújítani?
- Melyik oktatásszervezési forma a legmegfelelőbb, amelyben minden tanuló igényeire tudunk reagálni, középpontba helyezve a tanulói eredményességet?
- Hogyan tudjuk mindemellett figyelembe venni a környezetünkben zajló változásokat, és hogyan tudunk azokhoz adaptívan alkalmazkodni?
A projekt keretein belül a komplex fejlesztésre törekszünk, vagyis a tanulást fókuszba helyezve, a szervezeti folyamatok megújulásával, a szervezet tagjainak támogatásával igyekszünk a kihívásoknak megfelelni.
A fentiek elérése érdekében megfogalmazott célok:
- Bővíteni a partneri kapcsolatok körét, ezzel hozzájárulni az intézmény erőforrás-központként való működéséhez.
- A megismert módszereket, eljárásokat beépíteni a mindennapos gyakorlatba, illetve integrálni az intézményi folyamatokba.
- A munkatársakat felkészíteni a sokszínűség kezelésére, ezáltal hozzájárulni a tanulók eredményes tanulási folyamatainak kialakításához.
Tervezett tevékenységek:
- Szakmai látogatás: 3 helyszín, 6 fő (pedagógusok és pedagógiai munkát közvetlen segítő munkatársak) bevonásával
- Tanfolyamok és továbbképzések: 5 fő részvételével
- Külföldi szakértő fogadása