„Horgássz te is a digitális kanálisban!”
Digitális eszközök használata a sajátos nevelési igényű tanulók ellátásában
2019-1-HU01-KA101-060524
Összefoglaló
Intézményünk olyan többcélú intézmény, melynek célkitűzése, hogy a különböző szervezeti egységek összehangolt munkája révén eljuttassa a mozgáskorlátozott gyerekeket és fiatalokat önállóságuk legmagasabb fokára. Folyamatosan keressük a fejlődési lehetőségeket, az innovatív jó gyakorlatokat, melyek hatékonyabbá tehetik szakmai munkánkat. Egy nemzetközi projekt kiváló alkalmat nyújt a szakmai önismeret erősödésére, változások elindítására. Intézményünk 120 éve foglalkozik a mozgáskorlátozott gyermekek, fiatalok oktatásával, nevelésével, rehabilitációjával; együttműködünk, közösen gondolkodunk a családokkal, a társszakmák képviselőivel. Ezek alatt az évek alatt hagyományainkat, értékeinket nem feledve folyamatosan kerestük a leghatékonyabb módszereket, technikákat, figyeltük a világ változásait. A digitális technológia megismerése, felhasználása új lehetőségeket jelentett a mozgáskorlátozott gyermekeink számára. Ezt a tendenciát hamar felismertük és támogatni szeretnénk tanulóinkat a digitális világban való tájékozódásban.
Projektünk fő célja, hogy a mozgáskorlátozott gyermekek ellátása: oktatása, nevelése, rehabilitációja, fejlesztése fejlődjön intézményünkben. Ezt a digitális megoldások tanulmányozásával, a jó gyakorlatok megfigyelésével, adaptálásával kívántuk elérni.
Olyan partnerintézményeket látogattunk meg Németországban, Észtországban és Hollandiában, akikkel együttműködve új jó gyakorlatokat ismerhettünk meg a digitális eszközök felhasználásának területén a tanítás, tanulás folyamatában. A projekt keretén belül 5 job-shadowing tevékenységet valósítottunk meg, melyek során a kiutazó kollégák strukturált szempontsor alapján megismerték az adott ország és adott iskola oktatási rendszerét, hospitálásokat folytattak, kérdőíveket töltettek ki, interjúkat készítettek.
A várt eredmények több dimenzióban érvényesültek: személyi szinten mind a pedagógusok digitális, együttműködési, nyelvi kompetenciái fejlődtek; közösségi szinten új közös gondolkodás indult el; szervezeti szinten folytatódott az átállás a digitális gondolkodásra. A projekttel nem csupán a közvetlen célcsoportot (munkatársak) értük el, hanem a közvetlen környezetüket (diákokat és munkatársakat), családjaikat, illetve partnereinket. Olyan jó gyakorlatokat sikerült megismernünk, amelyek alkalmasak arra, hogy részben vagy egészben kipróbálásra kerüljenek az intézményben, végső soron hozzájárulva az intézmény digitális átállásához, a mozgáskorlátozott gyermekek esélyegyenlőségéhez, méltányos oktatásához.
Summary
Our school is a multi-functional institution with the main aim to help students to get to the highest degree of independence through the co-operation of the institutional units. We are constantly looking for opportunities and innovative good practices to develop the professional work more efficient. An international project provides an excellent opportunity to strengthen professional self-awareness and initiate changes. For 120 years, our institution has been dealing with the education and rehabilitation of children and young people with physical disabilities; we cooperate and think together with families and representatives of related professions. During these years, not forgetting our traditions and values, we constantly searched for the most effective methods and techniques and monitored the changes in the world. Getting to know and using digital technology meant new opportunities for the students with physical disabilities. We quickly recognized this trend and want to support our students in navigating the digital world easily.
The main goal of our project is to improve the professional work at our school: education, rehabilitation, and development of students with physical disabilities. We wanted to achieve this by studying digital solutions, observing, and adapting good practices.
We visited partner institutions in Germany, Estonia, and the Netherlands, with whom we have learnt new good practices in the field of using digital tools in the teaching and learning process. Within the framework of the project, we implemented 5 job-shadowing activities, during this period our colleagues have learnt the education system of the visited country and school, observed different lessons, filled out questionnaires, and conducted interviews.
The expected results were achieved in several dimensions: at the personal level, the digital, cooperation and language competences of the teachers were improved; a new common thinking has started at the community level; the transition to digital thinking continued at the organizational level. With the project, we not only reached the direct target group (colleagues, especially teachers), but also their immediate environment (students and colleagues), their families, and our partners. We managed to get to know such good practices that are suitable for being tested partially or fully in the school, ultimately contributing to the digital transition of the institution, equal opportunities and equity education of students with physical disabilities.