Európai Fejlesztési Terv
A Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai
Módszertani Intézmény olyan többcélú intézmény, melyet szakmailag önálló intézményegységek alkotnak. A különböző belső szakmai területek és szervezeti egységek nevelésfilozófiája közös, munkájuk összehangolt, a tanulók számára teljes ívet nyújt a köznevelés területén.
Az intézmény intézményegységei:
- óvoda – mozgáskorlátozott gyermekek óvodai nevelésének programja szerint;
- általános iskola – mozgáskorlátozott tanulók számára a többségi általános iskolák kerettanterve, nevelési-oktatási programja szerint;
- gimnázium – nyelvi elkészítő évfolyammal, a bemeneti ponton központi írásbeli felvételit követően;
- kollégium – a vidéki lakóhellyel rendelkező tanulók tanítási időn kívüli ellátását nyújtva;
- módszertani központ – a habilitációs-rehabilitációs ellátás megszervezése, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók többi gyermekkel, tanulóval együtt történő nevelésének, oktatásának támogatása céljából.
Az intézmény alapvető célja: felkészíteni a tanulókat az önálló életvitelre, a minél teljesebb
társadalmi integrációra.
Elvárások a nevelő-oktató munka eredményeként:
- A mozgáskorlátozott tanulók a szűkebb és tágabb társadalmi közegben a lehetőségekhez képest önálló és önrendelkező személyekké váljanak.
- Megszerzett tudásuk és képességeik birtokában harmonikus, tevékeny életet éljenek.
- Megfelelő belső motivációval rendelkezzenek a továbbfejlődésre, valamint a társas kapcsolatok kialakítására és fenntartására.
- A kulcskompetenciák fejlesztése által váljanak felkészültté az egész életen át történő tanulásra, valamint a sikeres munkaerő-piaci integrációra.
- Adottságaikhoz mérten felkészülten jelenjenek meg a munkaerő-piacon – annak nyílt vagy védett rendszerében –, és ezáltal képesek legyenek saját maguk alakítani életminőségüket.
Gyógypedagógiai intézményként számos sérülésspecifikus eljárás megjelenik az alkalmazott módszerek repertoárjában, ugyanakkor intézményünk fontos értéke az inklúzió. Ez megjelenik egyrészt abban a gondolatban, hogy elfogadjuk a tanulók sokszínűségét, arra lehetőségként tekintünk, másrészt abban az elgondolásban, hogy az egyéni segítségadással célunk elérni azt, hogy minden tanuló részvétele biztosított legyen, az önállóság legmagasabb fokán. Ezt a célunkat támogatják a digitális megoldások, amelyek irányába erős elköteleződést alakított ki az intézményvezetés, illetve a szakmai közösség. Az európai együttműködésekkel célunk tágítani munkatársaink látásmódját annak érdekében, hogy az iskola által megfogalmazott célokat minél teljesebben megvalósíthassuk.
Ennek keretében:
- igyekszünk együttműködéseket kialakítani, jó gyakorlatokat megismerni a 21. századi készségek fejlesztése, kialakítása területén, hogy tanulóink munkaerőpiacra való felkészítésében ezt hasznosíthassuk;
- fókuszba helyezzük az IKT kompetenciák fejlesztését, a digitális átállás szükségességét, tekintve, hogy a mozgáskorlátozottság esetén ennek különös jelentősége van mind a kommunikáció, mind a munka világában;
- nagy hangsúlyt fektetünk a nyelvi kompetenciák kialakítására, keressük a kooperáció lehetőségét a tanulók és munkatársak idegennyelvi készségeinek fejlesztése érdekében;
- teret adunk a munkatársak folyamatos szakmai fejlődésének, támogatva elképzeléseiket, mindig szem előtt tartva az intézményi célokat.
Mit szeretnénk? Munkatársaink szemléletét formálni, megerősítést kapni, hogy jó úton indultunk el, új hatásokat, impulzusokat szerezni a folyamatos fejlődés érdekében.
Célkitűzéseink a nemzetközi együttműködések területén:
- megismerni a partnerintézmények jó gyakorlatait a sajátos nevelési igényű, mozgáskorlátozott személyek nevelése-oktatása, ellátása területén, a munkába való átmenet segítésének folyamataiban, a munka világa által elvárt kompetenciák fejlesztésében;
- a megismert jó gyakorlatokat összevetni saját gyakorlatunkkal, értékelni azokat a bevezetés, beillesztés szempontjából, ha szükséges, előkészíteni adaptációjukat;
- megismertetni a kollégák széles rétegével a nemzetközi együttműködés területén tapasztaltakat;
- az iskola falain túl is népszerűsíteni az új tapasztalatokat, tanultakat, bemutatva az adaptációs lépéseket.