Erasmus+ Mobiliy 2022
Köln
Kovács Petra
Első Erasmus-os utam során Kölnbe látogathattam el egy munkatársammal együtt, az Anna-Freud-Schule-ba. A pályázat fő célja az volt, hogy olyan új digitális eszközöket, programokat és megoldásokat ismerjünk meg, melyeket később be tudunk építeni munkánkba és segíteni tudjuk velük sajátos nevelési igényű, tanulóinkat.
2022.05.02.
Hétfő reggel az intézmény pályázati koordinátora kísért minket az iskolába. Barbara nagyon kedves és segítőkész volt velünk az egész hét folyamán. Bemutatott minket a német kollégáknak, illetve az osztályából pár tanuló körbevezetett minket az épületben.
Az intézményben kis létszámú osztályok vannak, ahol ép és sajátos nevelési igényű (elsősorban mozgáskorlátozott, autizmus spektrum zavarral élő és szociális, beilleszkedési nehézségekkel küzdő) diákok tanulnak együtt. Németországban a sajátos nevelési igényű tanulókat, állapottól függetlenül alanyi jogon megilleti a személyi segítő az iskolában.
A délután folyamán mi mutattuk be az intézményünket az érdeklődő kollégák és tanulók számára. Este Barbara és pár munkatársa körbevezetett minket a belvárosban és megmutattak nekünk néhány kölni látnivalót.
2022.05.03.
Kedden két informatika órát látogattam meg, melyen a tanulók a kódolás alapjait tanulták játékosan a Scratch programmal, valamint az Open Roberta platformon keresztül. Az informatika tanár elmondása alapján LEGO robotok programozásával is szoktak foglalkozni a tanórákon.
Az informatika órákat követően megnézhettem az autista tanulók számára kialakított termet, ahová szükség esetén el tudnak vonulni az érintett diákok, lehetőségük van elkülönülve, nyugodtan és csendben dolgozniuk. A teremben megmutatták a speciális eszközöket, melyeket gyakran használnak az érintett tanulóknál, valamint a dokumentációt is, melyből visszakövethető, hogy melyik fiatalnak mikor volt szüksége elvonulásra, esetleg milyen inger váltotta ki ezt az igényt, illetve hogyan reagált arra a helyzetre.
A nap során lehetőségem nyílt még beszélgetni a tanárokkal, akik megmutatták az általuk intézményi szinten használt Moodle felületet, amin keresztül a diákokkal megosztják a tananyagokat, valamint a Logineo rendszert is, mely az ott dolgozó kollégák közös platformja.
2022.05.04.
Szerdán az intézményvezetővel beszélgettünk. Az intézményben a digitális eszközök használata már a ’90-es évek végén elkezdődött, de a fordulópont a Covid alatti digitális oktatás volt, mely szükségessé tette ennek a területnek a fejlesztését. Ezen időszak alatt főleg a Moodle és Zoom felületeket használták. Az állam és a tankerület is fontosnak tartotta a digitális fejlesztést, így a tanárok és a diákok is iPad-eket kaptak, valamint az iskolákban AppleTV-k lettek felszerelve. Az intézmény digitális stratégiáját 5-6 munkatárs dolgozza ki és kiemelten fontosnak tartják az egymástól való tanulást. Az intézményben szinte minden pedagógus használja a digitális eszközöket.
Ezt követően egy zene órán vettem részt, ahol a tanulók iPad-eken zongoráztak és találtak ki egy dallamot egy adott műhöz.
A zene óra után egy fejlesztést nézhettem meg, ahol a Dragon Dictated program használatát gyakorolta egy mozgáskorlátozott lány. Az ergoterapeuta elmondása alapján ez a program leírja a személy által diktált szöveget és képes arra, hogy megtanulja az adott személy kiejtését, tehát enyhébb beszédhibáknál is alkalmazható. Ezen kívül jól kommunikáló, mozgáskorlátozott tanulók számára kiváló lehetőség, hiszen nagymértékben segíti a jegyzetelést és szövegírást.
2022.05.05.
Szerda éjjel sajnos betörtek az iskolába és több AppleTV-hez kapcsolódó kivetítőt elvittek, így csütörtök reggel az iskola dolgozóinak és a tanulóknak is hirtelen kellett alkalmazkodniuk az új körülményekhez.
Amint visszaállt a rend, az 5. osztályos tanulóknak tartottunk angol órán egy kis bemutatót Magyarországról, majd beszélgettünk. Az ezt követő órán pedig a gyerekek tartottak kiselőadásokat bizonyos pártokkal kapcsolatban, hiszen a mobilitás hetében voltak a választások és az országban fontosnak tartják, hogy a tanulók időben megismerjék ennek a folyamatát és átlássák a rendszert életkoruknak megfelelő szinten.
Később az intézmény egyik informatika tanárával beszélgettünk, aki egyben az intézmény digitális eszközparkját is karban tartja. Ő végzi el a rendszerek frissítését, valamint a Jamf School felületen keresztül látja el az Apple termékek menedzsmentjét. Ezen kívül elmondta, hogy milyen digitális oktatási programokat használnak, ezeket szinte kivétel nélkül mi is használjuk munkánk során.
2022.05.06.
Pénteken pár tanóra hospitálása után az ergoterapeutákkal nyílt alkalmam beszélgetni. Az intézményben az ő feladatuk és kompetenciájuk, hogy minden sajátos nevelési igényű tanulónak megtalálják a megfelelő és szükséges eszközöket, valamint megtanítsák számukra azok használatát. A speciális eszközöket a tanulók megkapják, a finanszírozásuk biztosításon keresztül történik. Láthattam speciális billentyűzeteket és egereket, fejegeret (Tobii), kommunikátorokat, illetve Apple termékeken elérhető, jegyzetelést segítő programokat, melyeket előszeretettel és hatékonyan használnak a sajátos nevelési igényű diákok fejlesztése során.
A speciális eszközök megismerése után az intézmény egyik pedagógusa mutatta be nekünk azt a pályaorientációs rendszert, mely az egész országban, így az intézményben is bevezetésre került. A program már 8. évfolyamtól elkezdődik és egészen az érettségiig tart. A szakemberek és a program segítségével feltérképezik minden tanulónál az erősségeket, illetve az érdeklődési köröket. Ezt követően a kapott eredményeket figyelembe véve a diákoknak lehetőségük van kipróbálni magukat minden évben egy-egy területen pályaorientációs napok során, így később sokkal céltudatosabb a fiatalok pályaválasztása.
A hét lezárásaként vendéglátóink elvittek minket egy Brauhaus-ba, ahol megkóstolhattunk egy tradicionális német fogást, majd egy esti közös séta után elbúcsúztunk egymástól.
A mobilitás során számos pozitív tapasztalattal és új ismerettel gazdagodtam, ezeket szeretném beépíteni a munkámba. Egy nagyon gyermekközpontú és előremutató szemléletmódot tapasztalhattam meg az intézményben, ahol a lexikális tudás helyett arra helyezik a hangsúlyt, hogy a tanulók tudjanak kritikusan gondolkodni, jól tudjanak csapatban dolgozni és minden helyzetben együtt tudjanak működni. Jó volt látni azt az elfogadást, amit mind a munkatársak, mind a gyerekek tanúsítottak egymás iránt, a gyerekek segítették egymást. Hálás vagyok, hogy lehetőségem nyílt betekinteni egy másik ország és intézmény oktatási rendszerébe, az ott folyó munkába és új ötletekkel, lehetőségekkel hazatérnem.