Erasmus+ Mobility 2022
Nijmegen
Szalay Kristóf
Az Erasmus + mobilitási pályázatának keretében egy hetet tölthettem kolléganőmmel a nijmegeni Werkenroden iskolában. Erről a felejthetetlen pár napról szeretnék most röviden beszámolni. A pályázat elsődleges célja a kinti iskola digitális eszközök, azok órákon való használata és jó gyakorlatok megismerése volt.
Az iskoláról
A Werkenrode Iskola speciális igényű oktatást kínál olyan mozgássérült és értelmileg akadályozott, illetve tartósan beteg diákoknak, akik különleges támogatásra szorulnak. Az iskola támogató állami partnerével, a Pluryn-nal együttműködve kínál oktatást a tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára is. A Werkenrode iskolában a tanulók képességeiknek megfelelő oktatásban részesülnek. Az egyéni fejlesztéshez számos különleges technikai eszköz áll rendelkezésre, amely megkönnyíti az oktatók és segítők munkáját.
A Werkenrode iskola tanári kantinjában a holland-magyar csapat
Látogatás a Pluryn nijmegeni központjában
A teljes szerda délelőttöt a Pluryn cég nijmegeni központjában töltöttük, ahol bemutatták a cég főbb célkitűzéseit, megismerkedtünk az ott dolgozó munkatársakkal, bepillanthattunk az éppen készülő filmekbe és láttunk egy rövid bemutatófilmet a vállalatról, amelynek alapvetése, hogy „Minden embernek joga van a jó élethez. Még akkor is, ha valaki egyedül nem tudja megvalósítani az álmait.” A Pluryn gondozásra és támogatásra szoruló emberek – fiatalok és idősek – célkitűzéseinek megvalósítására specializálódott.
A Pluryn munkatársai azon fáradoznak, hogy a tőlük segítséget kérő emberek a lehető legjobbat hozzák ki magukból és boldog, a lehetőségekhez képest a önálló életet élhessenek. Mindezt nyitott, érdeklődő hozzáállással teszik, és támogatjuk az embereket abban, hogy a lehető legnagyobb mértékben maguk alakítsák életüket. A Pluryn a speciális ellátás mellett támogatást nyújt a lakhatás, a tanulás, a munka és a szabadidős tevékenységek terén is és szorosan együttműködik a szülőkkel, hozzátartozókkal, de a szociális partnerekkel, a hatóságokkal és más ellátó szervezetekkel is.
Joris Ruijs, a multimédia team koordinátora fogadott minket, majd bemutatta a központot, ahol a filmkészítés iránt érdeklődő diákok is kipróbálhatják magukat a szakma különböző ágaztataiban, a Werkenrode School-ból is fogadtak már több tanulót is. Látogatásunk során bepillanthattunk az itt készülő filmes anyagok egyes munkafolyamataiba is. A vágóasztalnál egy munkatárs épp egy aktuális anyagon dolgozott és arról beszélt, mennyire fontos a hang jó rögzítése, hiszen a képi anyagot különböző trükkökkel még sok esetben fel lehet javítani, de ha a hangfelvétel eleve rossz, azzal már nem lehet mit kezdeni. Egy másik asztalnál Margot van Duren filmkészítő a következő filmprodukciójának részleteit beszélte meg szerkesztőtársával. Nagyon élvezi a munkáját és örül, hogy tagja lehet ennek az ötven fős profi filmkészítő csapatnak.
A Pluryn cég multimédia központjában. A képen Joris Ruijs.
A kintiek „robotika” terme
Az iskola minden termében megvannak a digitális oktatáshoz szükséges alapvető feltételek, de az egyik teremre mindez hatványozottan érvényes. Megtalálható itt a háromdimenziós nyomtató és számos más technikai újdonság, a tanulást támogató kütyük, mint például a mi iskolánkban is egyre gyakrabban használt blue-botok, de ezen felül még egy sor egyéb, tanulási készséget fejlesztő digitális játék is.
A háromdimenziós nyomtatóval az egyik diák készített nekünk egy kis kulcstartót, melyen keresztnevünk első betűje látható. Ezenfelül kipróbálhattunk még számos játékot, az egyik, amivel holland szavakat lehetett tanulni, különösen tetszett. Megismerkedhettünk „Osmo”-val, amely a Tangible Play cég által gyártott, gyakorlatias, oktató jellegű digitális/fizikai játékok sorozata. Az Osmo termékei a saját fejlesztésű “reflektív mesterséges intelligenciára” épülnek, egy olyan rendszerre, amely egy állvány és egy felcsatolható tükör segítségével lehetővé teszi, hogy az iPad vagy iPhone előlapi kamerája felismerje és kövesse a tárgyakat a készülék előtti fizikai játéktérben.
Nemsokára elkészül a termék.
Elkészült!
Egy Osmo játék.
Még egy.
Meg még ez is.
A konyhai diákmunka
Bár a jelenleg vizsgált célterület a konyhai munkát kevésbé érinti, de annyira büszkén mutatták be és olyan jól működő dologról van szó, hogy muszáj róla pár szót szólnom.
A hollandok a három étkezést kicsit másként kezelik, mint mi. A reggeli nagyjából hasonló, de délben az ebéd „lunch” általában csak egy szendvics, igaz van, aki levest eszik, és olyan is akad, aki sajtos-sonkás-tojásos melegszendvicset rendel, bár érdekes módon a sajtot a szendvics tetejére teszik, így az jól egybesül a kenyérrel. Aztán este hat óra körül összeül a család egy finom meleg vacsorára. Hétfőn még szokatlan volt számomra ez a rendszer, de hamar ráéreztem az ízére, a logikájára és keddtől kifejezetten vártam az esti ebédeket. Az iskolában a többség az otthonról hozott szendvicsét eszi, de működik az épületben tankonyha is, ahol diákok készítenek az adott napra ételeket, általában valamilyen levest és egy vagy két főételt, természetesen nem ipari mennyiségben, a főételből lehet, hogy csak 15-20 darab porció jön ki. A tankonyhán elkészült ételek aztán a kantinban megvásárolhatók. Az ételekért nem pénzzel, hanem az iskola által kiadott speciális érmével lehet fizetni. Az érméket a kantinban árulják és negyed euróért egy érme vehető. A csütörtöki menüt végig kóstolhattuk és a marokkói répaleves annyira ízlett, hogy a receptet is elkértük. Az aznapi főétel egyébként (az konyha történetében először) sushi volt, illetve alternatívaként húspogácsa salátával.
Összegzés
Összeségében elmondhatom, hogy nagyon kellemes és tanulságos egy hetet tölthettem Hollandiában. Sok új impulzus ért, elsősorban a kultúrájuk tekintetében, de sikerült a digitális eszközök iránt érzett ambivalens érzéseimből lefaragni és sok jó gyakorlattal a tarsolyomban tértem haza. Úgy gondolom, hogy ezzel együtt fejleszteni tudtam digitális kompetenciáimat és a jövőben a saját iskolai gyakorlataimba is be tudom építeni az elmúlt héten látottakat. Élmény volt. Köszönöm.