Erasmus+ Mobility 2022
Nijmegen
Barcsiné Zámbori Andrea
Néhány évvel ezelőtt jelentkeztem az Erasmus + mobilitás programba, mely a Covid világjárvány miatt fel lett függesztve, majd az utolsó pillanatban még is megvalósulhatott 2022-ben. Május 15-én Hollandiába repültem és ott egy munkahéten keresztül a Nijmegen-ben lévő Werkenrode Szakiskolába látogattam egy munkatársammal együtt. Az utazás elsődleges célja az volt, hogy új digitális eszközöket és azok alkalmazását ismerhessük meg, majd építsünk be munkánk során. Az idejáró gyermekek 12 és 20 év közöttiek, az osztálylétszámok pedig 8-12 fő között mozognak. Mindannyian sajátos nevelésű gyermekek, mozgásukban akadályozottak illetve többen intellektuális képességzavarral küzdenek. A tanulók képességeiknek megfelelően különböző órákon vesznek részt, nagy hangsúlyt fektetve jövőbeli szakmájukra. Vannak tanulók, akik a heti 5 napból egy-két napot például konyhai munkával (főzés, mosogatás) vagy kertészkedés tölt el. Illetve vannak tanulók, akik egy munkafolyamat részét végzik el az óráikon (például növényjelölő táblák készítése). Ez a folyamat pedig nem zárul le az iskola keretein belül, hiszen többek között gyáraknak készítenek össze alkatrészeket.
Maga az iskola épülete a mi intézményünk épületéhez hasonlít. Ha megnézzük a széles folyosókat és a korszerű tantermeket, felszerelést, akadálymentes mosdókat, szinte a Mozgásjavítóban érezhetjük magunkat. A tanulók a különböző órákon sok digitális eszközt is használnak. Az éppen hiányzó gyerekek ebben az iskolában is szintén a Microsoft Teams segítségével tudnak becsatlakozni a jelenléti oktatásba. A bizonyos tantárgyak gyakorlásához (például angolóra, nyelvtan óra) egy fizetős holland nyelvű szoftvert is alkalmaznak (studiemeter), mely online gyakorló feladatsorként funkcionál. Bármennyiszer kitölthető, a helyes megoldást azonban nem árulja el a válaszok beküldése után, hanem csak a hibás és helyes válaszokat jelzi. Az óralátogatásom alkalmával ezt a szoftvert vizsgára való felkészüléshez használták, egyfajta korrepetálásként alkalmazták. A diák munkáját figyelte a tanár, és ahol a diák elakadt, a tanár segített, rávezette a helyes megoldásra.
Szintén használnak egy lessonup.com nevű app-ot, amely leginkább a kahoot-hoz hasonlít. A kahoot-ot szintén beépítik óráik során. Ott tartózkodásunk alatt az egyik diák összeállított egy házi kahoot versenyt is Magyarországgal kapcsolatban, mely nagyon izgalmasra sikeredett, és érezhetően sok felkészülést, háttértudást igényelt a készítőjétől. Ezekhez a feladatokhoz saját mobil telefonjukat, tabletjüket használták az ottani gyerekek. A versenyt a magyar „csapat”, a „De hoogare” nyerte.
Egy másik nagyon érdekes, a holland iskolában is vívmányként számító újítást vezettek be a Werkenrode tanárai egy-két évvel ezelőtt, a portfóliót. Ez a portfólió azonban a mi iskolánkban megszokottól különbözik, ugyanis alapvető különbség a kettő között, hogy az általunk használt dokumentum inkább a tanárok közötti együttműködést, team-munkát, pedagógiai nevelést segíti és ahhoz nélkülözhetetlen. Míg a holland változatot a diákok maguk kezdik létrehozni különböző tanórák keretében (pl. digitális kultúra) illetve a délutáni foglalkozásokon. Ez a dokumentum segíti őket a jövőbeli munkahelyükön vagy oktatási intézményben való elhelyezkedés során. Hiszen több tíz oldalon keresztül, de mégsem unalmas módon írnak magukról, hobbijukról, otthonukról, családjukról, céljaikról, sok képpel és néhol videóval is megtűzdelve. Ugyanis ennek a portfóliónak van egy digitális változata, majd mikor késznek érzik és befejezik tanulmányaikat a Werkenrode iskolában, ki is nyomtatják színesben. Elkészítése nem bonyolult, mivel a powerpointban lévő sémát használják hozzá. Különösen előnyös lehet ez olyan gyerekeknél, akik nembeszélők, de mégis ezáltal a portfólió által be tudnak mutatkozni.
Összességében úgy érzem nagyon hasznosan telt ez az egy hét Hollandiában, miközben sok élménnyel, tapasztalattal, ötlettel gazdagodhattam. Örülök, hogy betekintést nyertem egy másik ország oktatási rendszerébe és építhettük a régi-új kapcsolatainkat holland kollégáinkkal.