A Mindfulness alapjai a gyakorlatban
A Mindfulness alapjai képzésen tanultakat a 8.b. osztályba vittem be osztályfőnöki órára az első félév zárása után, január végén és február elején. (2025. január 31. és február 7.)
A 10 fős osztályban a mindennapi környezetükkel kapcsolatos tudatosságot mértük fel. Kérdéseket tettem fel a tanterem hátsó falán lévő dolgokról, amit elvileg minden nap látnak. Először megválaszolták a kérdéseket, utána megbeszéltük, hogy ki mennyire tudott válaszolni. Elég nagy különbségek voltak az osztály diákjai között. A legjobb megfigyelő szinte mindent tudott, a leggyengébb alig néhány választ adott helyesen. A kérdések megválaszolása után saját maguknak vontak le következtetéseket. Aki akarta, ki is mondhatta, hogy mit figyelt meg a saját tudatosságával kapcsolatban, mennyire koncentrálnak a körülöttük lévő dolgokra, emberekre. Természetesen azt is megbeszéltük, hogy ez nem egy iskolai dolgozat, nincsen semmi baj, hogy nem tudtak mindenre válaszolni, de továbblépésként ők maguk fogalmazták meg, hogy egy kicsit jobban kellene figyelni. Innen már csak egy lépés volt annak a kimondása, hogy talán a tanulás is jobban menne, ha fejlesztenék a koncentrációjukat.
A második alkalommal a különböző színek összegyűjtése volt, ami szintén egy, a tanfolyamon megismert feladat alapján történt. A gyerekek adott színű dolgokat gyűjtöttek maguk körül, majd összehasonlítottuk, hogy ki mennyit tudott gyűjteni, mennyi volt a hasonlóság, mennyi a különbség, volt-e valaki, aki egészen különleges dolgot sorolt fel és mi volt az, amire mindannyian gondoltak.
Számomra, osztályfőnökként is érdekes volt megfigyelni, hogy egyrészt mennyi mindent tudtak, vagy nem tudtak, mennyire élnek úgy a mindennapokban, hogy figyelnek a körülöttük lévő dolgokra, másrészt hogy hogyan tudatosult bennük, hogy egy kicsit jobban kéne figyelni. A felvételi környékén, meglátásom szerint, ha csak egy villanásnyi tudatosításként került is elő, mindenképpen hasznos volt.
A képzés másik témáját, a légzéstechnikát azért nem vittem be az osztályba, mert tudom, hogy a mozgásnevelők és a pszichológusok rendszeresen gyakoroltatja velük, mindenki a maga szakterületének megfelelően, ezért ebbe nem szerettem volna belekeverni egy harmadik szempontot is.
Gyulavári Judit