ERASMUS+ job-shadowing programon Portugáliában

Februárban egy nagyon érdekes és szakmailag hasznos hetet tölthetettünk Portugáliában, ahol betekintést kaptunk az ottani oktatási rendszerbe. A fogadó iskola Lisszabonhoz közel, Vialongában található, egy 7 telephellyel rendelkező kb. 1000 fős oktatási intézmény volt. Itt az óvodától a szakma megszerzéséig széles szintjét lehetett megismerni a közös együttműködésen alapuló munkának. A hét egyik kiemelkedő eseménye volt, amikor két osztállyal ellátogattunk az óceán partjára, ahol a diákok a Blue School program keretében „az óceán megmentői” lehettek. A csoportok (4 fős) egy 2×2 m-es partterület szennyezettségét vizsgálták és dokumentálták, valamint az óceán kémiai összetevőit, nehézfémtartalmát határozták meg. Portugáliában a vizek – különösen az óceán védelme -, kiemelt feladat. Ezt tapasztaltuk az Ócenáriumban is, ahol Európa legnagyobb akváriuma számos faj számára – a fajmentő program keretében – nyújt biztonságos tanulmányozási lehetőséget. 

A portugál oktatási rendszer sokban különbözik a magyartól. Sok kisebb projektből, aktív feladatmegoldásból áll össze a tananyag, épít a tanárok autonómiájára és ami nagyon fontos, a tanárok/tantárgyak közötti kapcsolódásra. Így az „óceán megmentői”projekt több tantárgy gyakorlati tudását felhasználva, több tanárral közösen valósulhatott meg. A természettudomány órán az állatokról tanultak, de megjelent a művészet órán is, 3D könyv készítése formájában. A 3D-s megoldás során a művészetek tanárral a diákok áttekintették a dimenzió fogalmát, ezzel fejlesztve a térbeli tájékozódást, ami a matematika tanulmányok során is hasznosítható. 

Az egész intézményben jelen van az inklúzív szemlélet, a sajátos nevelési igényű diákok valamennyien együtt tanulnak a többiekkel, csak néhány órájuk van egyéni vagy kiscsoportos foglalkozás keretében. Mi egy ilyen zeneterápiás órát is megnézhettünk. Itt a mozgáskorlátozott, autista, értelmi fogyatékos diákok közösen vettek részt az órán, amivel nem csak az aktív részvételen volt a hangsúly, hanem az egymásra figyelésen és a közös tevékenységen is.  

Számos nagyon hasznos ötlettel tértünk vissza, például a „robotokkal végig járható emésztési rendszeren” keresztül a tantárgyakon átívelő feladatokig, de a társértékelés és prezentálás hatékony órába építése is ilyen volt. 

A szakmai programok mellet sikerült egy kis időt szánni Lisszabon és Sintra városok nevezetességeinek megismerésére, bár úgy jöttünk el, hogy bőven van még mit megnézni, amiért érdemes lesz visszatérni ide.  

Barsy Anna és Kecseti Noémi