Munkácsy Mihály és a századvég realizmusa
2017. május 9-én a művészetes 8.a és a 7.b ebben a tanévben utolsó alkalommal járt a Magyar Nemzeti Galériában.
Ezúttal Munkácsy Mihály munkásságát, valamint a nyomdokain haladó, realista irányzatot követő magyar festők művészetét vezette végig Gimesy Péter. Nagyon szeretjük őt. Interaktív, szórakoztató, rendkívül lebilincselő és mindent tud.
Az Ásító inast mobiljainkkal összevetettük Munch Sikolyával.
Munkácsy pályáját egészen a kezdetektől végigkísértük, kezdve a bécsi, müncheni, majd düsseldorfi akadémián még romantikus szellemben festett népi táj- és életképeitől – mint például a borongós színvilágú Vihar a pusztán – a korszakos jelentőségű, Párizsban nagy sikereket elérő realista képein keresztül egészen a nagypolgári környezetet bemutató szalonzsánerekig. Munkácsy korai realizmusát többek között első jelentős műve, a párizsi Salonon éremmel kitüntetett Siralomház, illetve a szintén Düsseldorfban készült Tépéscsinálók képviselik. Láttuk Munkácsy művészbarátjának, a fiatalon elhunyt Paál Lászlónak a Fontainebleau melletti Barbizonban festett tájképeit, például az Út a fontainebleau-i erdőben című művét.
Munkácsy életművének második felében a népi életképeket felváltják a halállal, a betegséggel küzdő ember szenvedéseinek ábrázolásai (Milton, Mozart halála), illetve az ezekkel egy időben festett, előkelő szobabelsőket ábrázoló szalonképek, amelyek a nagypolgárság gondtalan életét örökítik meg változatosan gazdag színvilággal.
Az utolsó két teremben a Munkácsy-hagyományt folytató művészek munkáit láthattuk.
http://mng.hu/allando_kiallitasok/munkacsy-mihaly-es-a-szazadveg-realizmusa-122653
https://www.youtube.com/watch?v=V5z-LBlrrNs
Köszönjük Mácsay Krisztina gondoskodó és állandó figyelmét, szervezését.
A Zsótér Pál Alapítvány támogatásával láttunk ennyi gyönyörű tárlatot.